tisdag, juni 26, 2012

Äventyr i Tokyos garnbutiker

Klart jag har kikat runt i Tokyos garnbutiker. Det är ju det som gör semestern extra bra! :) Garnbutiker i Tokyo är dock inte så lätta att hitta så man får googla och leta lite. Men det är ett kul äventyr i sig och man tar sig ut i helt nya områden och vidgar sina vyer.

Här kommer två tips för dig som kanske har lust att leta garn i Tokyo.  

Puppy, Shimokitazawa
Mysig butik i en mysig liten stadsdel. Här fanns härliga och fina garner och mycket tillbehör. Jag hittade en del smarta markörer och annat som jag inte sett i Sverige. Garnet är dock lite för dyrt för att falla min semesterplånbok i smaken. T.ex hittade jag ett mohairgarn som jag stod och fingrade på men som kostade 500 kr för 100 g. Butiken är ändå värd ett besök och ett stenkast ifrån den kaffebaren ligger Bear Pond som hade grym Espresso.

Åk till Shimo-kitazawa Station. Gå ut North Exit och utanför stationen går du till vänster upp för en liten backe. Muji ligger i toppen på backen i en liten T-korsning, ta vänster och fortsätt en bit så ligger Puppy på höger sida.



Kul japanskt pappersgarn att sticka eller virka med. Passade extra bra till mössor eller väskor. Och var till och med tvättbart.

Daiso, Machida
Daiso Giga i Machida är Tokyos största 100-yensbutik med sina fem våningar. Allt kostar 100 yen (ca 9 kr) och det är både skräp och fynd om vartannat. På översta våningen finns en trevlig pysselhörna med både garn, knappar, stickor och annat handarbetsrelaterat. Och med garnnystan för 9 kr styck är det svårt att inte plocka på sig några nystan. Jag hittade lite pudelgarn som fick följa med mig hem.

Daiso Giga ligger ca 45 min från Shibuya. Åk till Machida Station. Sen finns en liten karta här som visar vägen.


1 kommentar:

  1. Daiso i Machida har stängt. :(
    http://wikimapia.org/16260496/Daiso-Giga-Machida-Store-Closed

    SvaraRadera